LBS - Lidköpings Båtsällskap

LidköpingsBåtsällskap Djurgårds udde, Båtklubb Lidköping

Båtsamverkan / Miljö

 

LBS medlemmar som har båtplats kan gå med i vår Facebook grupp Båtsamverkan LBS, Skick en medlemsförfrågan med namn och båtplats nr så godskänns du efter kontroll är gjord

Denna grupp är en sluten grupp för oss LBS medlemmar där vi kan dela information som kan beröra misstanke om förberedelse till brott samt i övrigt sådant som berör säkerhet i hamnen. Administratörerna för denna Facebook grupp får information från polisen och vi kan då lägga ut den information som verkar vara av intresse för vår grupp.

 

 

 

 

MILJÖPLAN samt Avfallsplan (Sjöfs 2001:13)
Lidköpings Båtsällskap, Djurgårdsudde 2015

Kontaktperson1: Lars Magnus Jansson, [email protected]                                                                                                                 tel 0708-131691

Kontaktperson2: Peter Alexanderssson,                                                       [email protected]                                                                                                                         tel 070-7195490

Båtklubb med 250 båtplatser har som syfte att ordna bryggplatser åt medlemmarna.

Miljöplanens syfte:

Miljöplanens syfte är att verksamheten skall stödja sjösportens strävan till en god båtkultur. I den goda båtkulturen ingår självklart att verksamheten skall bedrivas på ett miljöanpassat och långsiktigt hållbart sätt såväl inom hamnområdet som utanför. Dessutom skall miljöplanen bidra till att öka båtägarnas miljömedvetenhet, identifiera potentiellt miljöfarliga verksamheter, utgöra riktlinjer för hamnens/marinans verksamhet ur ett miljöperspektiv samt informera båtägare och gäster om gällande miljöregler. Miljöplanen skall göras tillgänglig på hemsidan och anslås på anslagstavlor.
Denna miljöplan skall leda till att hamnen/båtgården klarar dagens lagkrav enligt miljöbalkens regler, Transportstyrelsens föreskrift om toaförbud samt Havs- och vattenmyndighetens riktlinjer om båttvätt rev. våren 2015.
Båtbottenfärger och tvätt
Biocidinnehållande båtbottenfärg finns på äldre båtar i de underliggande färglagren. Orsaken är att i stort sett alla båtar som bottenmålades före ca 1992 har rejält giftig båtfärg på sig i underliggande lager, de innehåller bla. TBT (tributyltenn).
Även idag målas många av de båtar som brukar besöka Västkusten med biocidinnehållande båtbottenfärg.
Båtklubben/marinan bör på nästa årsmöte ta upp frågan om att i Miljöplanen ha ett långsiktigt miljömål att alla båtar med gammal båtbottenfärg frivilligt satsar på att ta bort all färg via ex. blästring och börjar med ny ren båtbotten.
På den rengjorda båtbottnen målas endast biocidfri hård insjöfärg s.k. hardracing eller motsvarande färg.

Borttagandet av den gamla färgen måste givetvis ske på hårdgjord mark och skyddat/inplastat så inget översprut till omgivningen kan ske. Resterna samlas upp och lämnas in på miljöstation som farligt avfall.
Båtägarna bör ta bort båtbottenfärg på båtar som innehåller (kan misstänkas innehålla) biocidfärger. Detta gäller inte för de båtägare som vet att man bara använt hårda godkända insjöfärger.
Båtklubbar/marinor i Vänern behöver då inte bygga spolplatta med rening avancerad rening utan det räcker med en spolplatta med grovavskiljning i filter. Båtklubbar/marinor i Vänern får för att belägga detta miljöarbete inkomma till resp. kommuns miljökontor med en miljöplan.

Miljöplanen innehåller två viktiga delar i denna fråga:

• dels en frivillig avvecklingsplan för rengörning av båtbottnar med biocidfärger och dels
• innehålla att om man skall måla båtbotten endast använda hård biocidfri båtbottenfärg ex. hardracing.
Ingen ny biocidfärg eller självpolerande biocidfri färg får målas på. I avvaktan på att båtarna rengörs från all gammal båtbottenfärg kan befintlig färg täckmålas över med Primer ex Internationals Primocom + hård biocidfri racingfärg.
De båtar som är på Västkusten mer än 3 veckor kan få påväxt men nu planeras 1-2 borsttvättar på västkusten kanske redan i år och fler väntas kommande år.
De båtklubbar/marinor där en del båtägare fortsätter måla med biocidfärg måste ha spolplatta med avancerad rening från och med höstupptaget 2015. Även i dessa hamnar bör gammal båtbottenfärg tas bort från enligt miljöplanen ovan.


Frivillig handlingsplan avseende bottenfärger kommande 6-årsperiod:

Miljöplanen innehåller av ovan nämnda skäl, en frivillig avveckling/bortsanering av gamla färglager på sikt (ett 6- års perspektiv). Båtklubben/marinan vill sätta focus på målet att till 2021 minska miljöbelastningen avseende bottenfärg genom följande stegvisa aktiviteter:
1. På nästa årsmöte ta upp frågan om båtbottenfärg och borttagande enligt förslaget i miljöplanen.
2. Göra en inventering vilka båtbottenfärger som används samt vilka båtar som är:
a. äldre än 1992 med båtbottenfärg
b. köpta från väst- eller ostkusten (har biocidfärg)
c. målade under senare år med västkustfärg men inte nuförtiden vistas på västkusten
Resultatet läggs till grund för vidare beslut och steg mot målet att frivilligt fasa ut alla biocidfärger till 2021 d.v.s både nymålning och gammal färg i underliggande lager.
3. Att inför våren 2016 uppmana de båtägare, som inte tagit bort gammal båtbottenfärg, att ”kapsla” in befintlig bottenfärg med primer och hård biocidfri bottenfärg.
4. Att uppmana de båtägare som har nya båtar att inte bottenmåla med annat än hård biocidfri bottenfärg.
5. Att på hemsidan och vid varje årsmöte ha en särskild punkt på dagordningen kring uppsatt mål 2021 och den framtida hanteringen av båtbottenfärg.

Båttvätt:

Båttvätt kommer inte att ske i hamnen. I den lilla rampen tas endast små oftast omålade båtar upp.
Båt som tas upp, får inte tvättas vid anslutning till båtklubbens område. Vid rampen skall det stå en väderbeständig skylt som upplyser om detta samt ger informationen att bottenmålade båtar endast får tvättas på spolplatta med rening.

Slipning:

Slipning av båtbotten av medlemmars båtar bör endast ske med ansluten grovdammsugare som samlar upp slipdammet. Slipdammet skall omhändertas och bortforslas till miljöstation som farligt avfall.
Skrapning/blästring
Blästring/skrapning av båtbotten av medlemmars båtar bör endast ske där marken täckts och tätning mellan marken och båtskrov utförts. Färgrester skall samlas upp och bortforslas till miljöstation som farligt avfall.

Motorbränsle:

Generellt sätt gäller att båtägare så långt möjligt ska använda material och produkter som bäst skonar miljön.
Äldre tvåtaktsmotorer står för generellt sett en mycket stor miljöbelastning.
Miljömålet är att äldre tvåtaktsmotorer bör avvecklas.
Akylatbensin bör användas för i första hand äldre tvåtaktsmotorer.
Vid bränslepåfyllning inom området skall det säkerställas att risken för spill är minimal.

Förorenad mark:

Ingen uppställning av båtar eller tvättning har skett i hamnområdet varför området bedöms som ej förorenat.

Förorenat hamnsediment:

Det finns ingen kunskap om ev. föroreningar i sedimentet i hamnen.
Planen är att minimera omrörning av sediment.

Avfallsfrågor:  Samråd med båtägarna sker regelbundet.

Båttoatömning:

Toatömningsförbudet från Transportstyrelsen trädde i kraft 1 april 2015. Fritidsbåtshamnar med båtar som har toaletter eller ”Potta Potti” skall ha sugtömningsstation och/eller utslagsvask.
Från Transportstyrelsens hemsida: ”Alla fartyg som används för fritidsändamål och som har en bruttodräktighet under 400 omfattas av utsläppsförbudet, enligt 1 kap 1 § TSFS 2010:96. Detta inkluderar således även så kallade fritidsskepp. Detta gäller för alla fritidsbåtar som vistas inom svenskt sjöterritorium berörs av förbudet mot att släppa ut toalettavfall. Förbudet gäller oavsett till exempel ålder och storlek på båten eller från vilket land båten kommer med undantag för fritidsbåtar som är K-märkta av Statens Maritima museer och byggda före 1965. Dessa båtar får släppa ut toalettavfall, dock minst en halv nautisk mil från närmaste land.”
Sugtömningsstation och utslagsvask för ”Potta Potti” planeras vara klart till sommaren 2015.
Båtägare med toalett bör snarast ordna däcksbeslag och tank.
Båthamnen har egna fasta toaletter installerade i hamnområdet.
Hantering av avfall.
Endast vanligt avfall s.k. restavfall omhändertas i särskild container.
(Det kan finnas lokala bestämmelser som ger skyldighet att ex. sortera fler fraktioner)

 

Hantering av farligt avfall:

Omhändertas av farligt avfall sker av varje båtägare som transporterar detta till miljöstation.
Väderbeständig skylt skall finnas vid avfallscontainern som upplyser om att oljor, batterier, glykolvatten m.m. skall tas om hand och borttransporteras till miljöstation av den enskilde medlemmen.
Olika aspekter av avfallshantering tas också upp på årsmöte som egen punkt.
Bilaga Avfallsplan redovisas i Transportstyrelsens blankett.

 

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.